Osavuosiraportti Q1/2020

Vuoden ensimmäinen musiikillinen kvartaali onnistui tavoitteessaan tuoda poikkeustilaan lohdullista poljentoa, piipitystä, säksätystä ja tiluliluleita.


Tammi-maaliskuun musiikillinen seurantajakso päättyi odotetun vahvaan lopputulokseen globaalin toimintaympäristömme haasteista huolimatta. Tai paskat ne mitään "haasteita" ole vaan vuoden ensimmäinen neljänneshän on toimintaamme vaikuttavien ulkomusiikillisten tekijöiden osalta ollut suorastaan kenkkumainen.


Toimitusjohtajamme Heikki Nykopp-Kaarela kuvaili tilannetta osuvasti "sapettavaksi" ja heitti toimittajaa tulosinfossa paperitollolla. Se paljastui munkkipossun rasvalla tahrituksi kakkupaperiksi, johon oli edellisiltana raapustettu kriisiviestintäsuunnitelma. Muppet Show -värityskirjaansa koko infon ajaksi uppoutunut hallituksen puheenjohtaja Eero Kihlanki-Kuutsa havahtui puolestaan tilaisuuden lopuksi lausumaan: "Saatanan tunarit. Raastuvassa tavataan!"


Tässä poikkeustilamielialassa onkin siksi ollut erityisen lohdullista huomata, että ydintoiminta-alueellamme biitit ovat säilyneet iskevinä, sekvensserit ovat jatkaneet heltymätöntä säksätystään ja lämpimän analogiset syntsamatot ovat kietoneet meidät luotettavasti syleilyynsä. Tarve melodiselle syntetisaattorimusiikille ei arviomme mukaan olekaan laskenut. Päinvastoin. Katsomme siksi tulevaisuuteen luottavaisina, pystypäin ja kimaltavien rytmibuutsiemme kannat napsuen.


Popin iäkkäämpiä valtiomiehiä ja nenäkkäitä nousijoita


Nyt tarkastelun kohteena olevan raportointijakson huippukohta koettiin jo alkuvuodesta, kun toimintamme monivuotinen kivijalka, laulu- ja soitinyhtye Pet Shop Boys julkaisi 14:nnen studioalbuminsa. Osiaan suuremmaksi mestariteokseksi rakentuva monitahoinen kokonaisuus avautuu, antaa ja palkitsee kunnolla vasta useamman kuuntelukerran jälkeen. Siksi luotammekin sen generoivan nautintoa, hyvää tuulta ja hillityn hallittuja pään nyökkäyksiä ja sormien naputuksia useammankin etätyöpöydän ääressä vielä pitkälle vuoden toiselle neljännekselle.


Pitkäsoitolta on valittu oheiseen Q1-analyysiimme case-esimerkeiksi peräti neljä albumiraitaa sekä Monkey Business -singleltä löytyvä liverpoolilais-DJ Friend Withinin erinomainen house-remiksaus. Vuoden ensimmäiselle neljännekselle mahtui myös toisen toimintamme peruspilarin ja alan todellisen pioneerin Erasuren deluxe-juhlajulkaisu legendaarisesta Chorus-albumista. Kyseiseltä levyltä nostamme esiin varauksetta rakastamamme syntsaneron, Vince Clarken ennen julkaisemattoman remiksauksen Turns the Love to Anger -kappaleesta. Alaamme seuraava huippuanalyytikko kutsui versiota "helvetin kovaksi".


Emme kuitenkaan lepää pelkästään vanhojen meriittien ja perinteisten liiketoiminta-alueidemme varassa. Seuraamme jatkuvasti elektronisen pop-musiikin uusia tuulia ja sijoitamme lupaaviin tekijöihin. Tarkastelujakson aikana investoimme arvokasta kuunteluaikaamme esimerkiksi Tove Lo:n, Georgian, Computer Magicin ja Reinin kaltaisiin tuoreisiin artisteihin.


Ennustamme: nousuhumalaista itsetuntoa ja tarpeetonta halimista

Viikon poiminnaksi nostamme erikseen seurantajakson viimeisellä viikolla meitä suuresti ilahduttaneen Abel Tesfayen eli Weekndin 80-lukuista diskoa tyylitajuisesti referoivan In Your Eyes -kipaleen, johon kohdassa 2:39 mukaan uitettu saksofoni on alkuvuoden seksikkäimpiä hetkiä. Se sai meidät unohtamaan hetkeksi epäergonomisen työpisteemme, keski-iänkriisimme ja näköalattoman haahuilun ruuhkavuosien ristipaineissa.


Vaikka toimintaympäristömme tulevaisuudennäkymät ovatkin epävarmat poikkeustilan jatkuessa oletettavasti kesään saakka - jolloin ennustamme vuoden toisen neljänneksen painottuvan lohtuballadeihin ja itsesääliveisuihin - voivat hittimittarin rajut heilahdukset johtaa myös vastareaktioon, jolloin basson jytke pääsee penetroitumaan kunnolla rintalastaan, nännit kovettuvat ja pöksyt kostuvat. Mutta kun vielä sitä ei voi tietää. Ei vaan voi.

© 2023 by Train of Thoughts. Proudly created with Wix.com